|
|
|
Tove
Alsterdal reflekterar över
SEENDET, BILDEN OCH LIDANDET
efter att ha läst Susan Sontags nya bok: Att se andras lidande.
I tidningen
just den här morgonen är det en gråtande kvinna som
lägger en docka invid en död flicka. Texten berättar
att flickan var 12 år och hette Albina, hon var ett av alla barn
som dog i gisslantragedin i Beslan.
Se så vacker hon var, säger mormodern och visar bilden av
sin strålande flicka för oss.
Sedan bläddrar jag vidare, häller upp yoghurt till barnen,
borstar tänderna och går till jobbet.
Detta torde vara en av samtidens stora gåtor: hur kan vi se alla
dessa bilder, höra alla dessa fruktansvärda historier om mänskligt
lidande, och ändå bara leva på, grubbla på vad
vi ska ha till middag? Ibland tänker jag, som de flesta, helt kort
tanken: om det vore mina barn. Jag gör det för att jag tycker
att jag vill och borde beröras, men tanken är för det
mesta övermäktig, i den kan man inte leva och fixa allt som
måste fixas, den lamslår.
Många är de som rest ut i krigen med en kamera, som trott
att ju bättre bilder, ju naknare lidande, desto våldsammare
ska världen reagera.
Ibland har det hänt. Oftare inte.
I boken
Att se andras lidanden, som just kommit ut på svenska (Brombergs)
riktar den amerikanska författarinnan Susan Sontag ljuset, från
människorna på nyhetsbilderna till oss som betraktar dem.
För att börja med en summering alldeles mot slutet av boken:
Vi fattar inte. Vi kan inte tänka oss hur fruktansvärt förfärande
kriget är – och hur normalt det blir. Kan inte förstå.
Kan inte föreställa oss.
Idén om att vi skulle bli avtrubbade av att se allt elände
i tidningen är inte särskilt ny. År 1860 skrev Baudelaire
i sin dagbok ”Varenda tidning består från den första
raden till den sista enbart av ett nätverk av fasor. Krig, illdåd,
stölder, liderlighet, tortyr, furstars, nationers och enskilda
individers illgärningar – en orgie i universell gräslighet.
Och det är med denna motbjudande aptitretare som den civiliserade
människan sköljer ner sin morgonmåltid.”
Frågan
är varför denna ”diet” är så tilltalande,
för så är det. Det är inte bara något vi
tvingas se, vi vill se det, hur förfärligt det än är.
Susan Sontag redogör för krigsbildens historia, från
Leonardo da Vincis uppfattning om hur slagfälten bör målas,
över 1900-talets krigsfoton och till det helt nya fenomenet i Abu
Ghraib-fängelset i Irak, där soldaterna iscensatte tortyr
inför sina egna kameror, för att skicka dem som makabra souvenirer
till vänner och bekanta.
Ett går
igen: det finns något lockande i det skrämmande, en skönhet
i den fruktansvärda. ”Det tycks som om smaken för bilder
som visar kroppslig smärta är lika stark – nästan
– som begäret efter sådana som visar nakna kroppar”,
konstaterar Sontag.
Hon drar en rad paralleller mellan krigsfoton och religiösa motiv
i konsten, liksom mellan pornografi och bilderna från Abu Ghraib.
De senare jämför hon med bilder av offren för lynchningar
i amerikanska småstäder. De fotograferades också för
att visas upp, inte för att avskräcka. Ofta fanns skrattande
åskådare med. Man gjorde vykort av bilderna. Detta kan inte
likställas med krigsfotografiet, som har pendlat mellan att hylla
den egna sidan och att skildra fasorna och offrens lidande, men det
säger något om komplexiteten i vår dragning till att
se det våldsamma.
Samma kraft
som får människor att stanna vid en olycksplats, att vilja
se och samtidigt förfäras av sin önskan. Och driften
att kliva in och hjälpa till är sällan den som segrar.
Redan Sokrates berättade historien: ”På sin väg
upp från Pireus utanför norra muren fick han se några
brottslingars lik som låg på marken med bödeln stående
bredvid dem. Han ville gå fram och titta på dem, men samtidigt
blev han äcklad och försökte vända sig bort. Han
gjorde motstånd en stund och blundade, men slutligen blev lusten
för stark. Med vidöppna ögon sprang han fram till liken
och utbrast: ’Där har ni, fördöme er, festa nu
på denna härliga anblick’.”
Bilderna
av död och lidande skiljer sig mycket beroende på vem som
lider. Ju längre bort, ju mer exotisk platsen är desto troligare
att vi får se de döda avbildade rakt framifrån. Afrika
existerar i vårt medvetande i form av storögda offer för
svält, krig och andra katastrofer. I mer näraliggande tragedier
vänder man sig respektfullt bort en aning.
Att se – och att minnas är ständiga uppmaningar i vår
del av världen. Vi känner sällan lidandet in på
vår bara hud, därför måste vi minnas det. Göran
Persson har gjort det till en hederssak att Minnas Förintelsen,
genom att ordna världsomspännande konferenser och inrätta
en statlig institution för Levande historia.
Visst,
att minnas är viktigt, skriver Susan Sontag, men att ständigt
vårda minnet av kollektiva oförrätter förbittrar.
Ta Serbien, ta Irland. Att sluta fred och försonas är också
att glömma.
”Om målet är att ha ett visst utrymme där man
kan leva sitt eget liv, då är det önskvärt att
berättelsen om specifika oförrätter upplöses i en
mera allmän förståelse av att människor överallt
gör fruktansvärda saker mot varandra”, skriver Sontag.
Snart sagt varje gång något fruktansvärt inträffar
utbrister någon: hur kunde det hända, hur kunde det hända
här, i vår världsdel, i vår stad, i vår
fridsamma lilla by?
”Den som blir evigt överraskad av att ondskan finns,”
skriver Sontag, ”den som fortsätter att känna sig desillusionerad
(eller rent av skeptisk) när han ställs inför bevis för
vad människor är i stånd att utsätta andra människor
för i form av gräsligt handgripliga grymheter, har inte uppnått
en moralisk eller psykologisk vuxenålder.”
I USA finns
ett Holocaust-museum och ett minnesmuseum över de ottomanska turkarnas
folkmord på armenier lär visst vara på gång.
Däremot finns det inte någonstans i USA ett genomgripande
museum över slaveriets historia – ett brott mot mänskligheten
som skett i landet. Det skulle visa att ondskan finns även där,
och kanske riskera samhällets stabilitet. Ondskan är så
mycket enklare när den finns någon annanstans.
Ett annat dilemma: vi minns inte längre genom fotografierna, det
är fotografierna vi minns.
Medlidandet,
menar Sontag, behöver bli översatt till handling för
att inte vissna bort. Vi har svårt till och med för att för
att ta till oss närståendes lidanden. Ett krig som vi inte
kan göra något åt orkar vi i längden inte engagera
oss i.
Det är inte mängden bilder som gör oss avtrubbade. Det
är vanmakten, passiviteten.
Och framför TV:n tänker vi kanske ibland ”om det vore
jag, om det vore mina barn” .
Susan Sontag klär effektivt av den strategin:
Vi vill känna oss deltagande – därför att det gör
oss oskyldiga. Vi är inte att likställa med den makt som har
vållat detta lidande.
Att sitta
där och känna medlidande blir faktiskt en slags oförskämdhet.
Vi kan också välja att reflektera över hur våra
privilegier hänger samman med deras lidande.
Det är inte alltid bättre att bli gripen, menar Sontag. Sentimentalitet
kan vara helt förenlig med smak för brutalitet.
Så finns det någon motkraft?
Tanken, menar Susan Sontag. Vår förmåga att lära
och se sammanhang. Att låta bilden uppmana till att ta reda på
den större sanningen. ”Kanske tillskrivs minnet ett alltför
högt värde och tänkandet ett alltför lågt?”,
skriver hon och citerar vad någon vis har sagt: Ingen kan slå
någon och tänka samtidigt.
Tove Alsterdal
Dramatiker och kulturskribent.
Närmast aktuell för librettot till Fredrik Högbergs opera
Kains kvinna åt Norrlandsoperan.
Henne sommaradress är Kungsgården, Nyland, Västernorrlands
län.
|
|
|